Assalam, dear readers...
Hari ini just nak share satu perkara dan tips sebelum kita nak approach
prospect or client. So barulah isu-isu yang kita nak bangkitkan tu kena. Bahasa
mudah nya kita kena buat fact finding dulu pasal client kita, so barulah kita
boleh target berapa sales nak jual or nak close approach jadi patnet or etc.
NH nak share apa yang telah diajar oleh one of my leader pass 8 years.
Maybe entrepreneurs out there especially new-bie yang tengah High dengan
product-product mereka boleh gunakan tips ni.
Nama nya adalah konsep FORM-HD. Apa tu ??
FORM_HD basically for:
F-FAMILY
O-OCCUPATION
R_RECREATION
M_MONETARY
H_HEALTH
D_ DREAMS
PERRTAMA Kita kenal dulu dan open
topic, tau basically background family dia, Contoh kalau dia ni keturunan
apa-apa so sesuaikan produk kita dengan keadaan dia.
KEDUA: Ambil tahu apa pekerjaan dia,
berapa financial dia so kita tak buang masa, contoh da tau dia
owner coffee bean satu Malaysia tak kan nak cerita pasal ubat
gigi harga RM10 kot kan? If u as financial consultant like me cecepat la
approach premium besar. Jimat masa dan tenaga. contoh la..
KETIGA: Bila kita da tahu tahap
kesihatan dia boleh la kita approach produk yang sesuai, jangan la dia sakit
Jantung kita kasi ubat sakit perut. haaa.. macam tu laa
KEEMPAT: Tanya dia cita-cita dan
impian dia, baru la senang open topic nak approach jadi
ejen/patner/distrubutor. Ni kang pakcik tu da la umur dia agak-agak ni ko cite
plak pasal mansion la kete ferrari la, cuba la cite haji ke umrah ke? So nampak
la kita ni macam guide dia ke arah impian dia. Sebab tak semua orang nak kaya
nak kete mewah rumah mewah mungkin dia nak bawa 10 orang muallaf pergi haji.
Dari memula dia minat nak dengar naik menyampah pulak.
Conlusion dia tak la terjadi
mcam kisab si A jmpa si B, Terus nk cakap " Cik, ni nak bagi tau satu ilmu
baru, tau apa tanda ***?"
Si B pn jawab " Tau, ni kita nk
tau kuantiti bahan kimia dalm produk ni.. semakin bla bla semakin tinggi
chemical bla bla."
A :" OWH , da tau eh"
Kang silap- silap nak jual produk
konon nak cakap less chemical sekali terjual dekat ahli chemist, pastu sekali
dia plak cakap your produk ni ada bla bla bla chemical cotents. kan da malu kat
situ....hahahha..
Sebenar nya bukan ilmu baru,
tapi Encik yang baru tahu
Sebab nowadays, ahli kimia adalah
owner butik, pakar ekonomi adalah owner kepada 7 brands, engineer adalah owner
jenama tudung terkenal, manakala mungkin seorang peguam adalah penasihat
kewangan, jadi tengok-tengok la orang dulu ye..
GOOD LUCK SEMUA
No comments:
Post a Comment