Tuesday 24 December 2013

Cara Menghayati sunnah rasululluah

Assalamualaikum

Sebelum terlupa apa yg fresh kn dalam otak ni. Nk share dengan u alls. Sempena bulan Rabiulawal yg bakal menjelma iaitu bulan kelahiran kekasih kita yg tercinta MUHAMMAD RASULULLAH, so semalam ad ceramah kat MASJID AL AZIM MELAKA, (masjid negeri)tentang nk meghayati sunnah rasulullah. Penceramh dia of coz la penceramah hebat USTZ HASLIN@ustz Bolywood gelaran orang.

After balik dar sana sedikit sebayk ini la yg dapat. Jom kita sama2 amalkan.

Our Prophet seorang yang 
1-Penyayang,sayangkn kanak2, orang2 tua, sahabat n of coz isteri2 baginda
2-Jujur
3-Amanah, sebagai seorang pemimpin amanah penting, baginda memikul amanah dari Allah untuk menyebarkn Islam ke seluruh dunia.
4-Suka bergurau senda
5-Suka memuji-baginda suka memuji kanak2 & of coz isteri baginda
6-Pemaaf-memafkn Hindun yang membelah dada saidina hamzah bapak saudara baginda, so siapalh kita untuk tidak memaafkn orang lain. Lawan Pemaaf ialah Pendendam, so lrang diri kita sekeras2 nya menjadi pendendam
7-Pemurah-habis makanan nya diberikn kepada sahabat2 dan rakyat nya sehingga baginda tiada apa tuk dimakan.lihatlah kita kat mana dalam nk amalkn sunnah ini. Kita makan mewah.Lihatlah pemimpin kita lag la mewah kn. So mana sunnah Rasul kita yang kita amalkan. Memang tak de langsung.(muhasabah diri )

Lastly, RASULULLAH pernah berkata, orang yg hebat ialah orang yg x pernah melihat baginda tapi mengaku beriman.

See kita la orang yg hebat itu, maka JOM hayati sunnah rasulullah apply kan dalm kehidupan..In sya Allah bahagia dunia akhirat,

sekian. XOXO love, NURUL HARDY

No comments:

Post a Comment