Tuesday 7 January 2014

Review surah al Furqan

Bismilllah, Assalamualaikum semoga kalian berada dalam rahmat Allah sentiasa

In this entry NH nk review tafsir Surah Al Furqan, actually dah lama sangat nk baca and kaji tafsir sebab kita ni kebanyakan baca quran je tapi tak pernah tahu makna dan isi kandungan dalam quran tu sebab tu susah nk apply kn ISLAM dalam kehidupan. secara x langsung sebenar nye kita meninggalkn al quran walupun kita baca hari-hari tap xtau maknakan. Dalam masa sminggu jugak nk habiskn tafsir surah al furqan ni.

Apa yang terkandung dlam surah ni sebenar nya?? Jom baca kat sini

The gist of the surat Al Furqan  is about alquran diturunkan kepada Nabi Muhammad supaya menjadi pemberi peringatan kepada sluruh alam dan jin. Dalam surah ni Allah ckap Dia la yang Maha berkuasa,and jika Dia berkehendak sesuatu Dia boleh jadikn, tetapi orang2 kafir tetap mendustakn walaupun dalam surah ni dah nyatakn siksa nya api neraka dan nikmat nya syurga, pada hari kiamat nanti barulah mereka memohon dan merayu supaya dikemabalikn ke dunia.Oranng kafir dan tidak beriman menafikn Muhammad pesuruh Allah sbb Muhammad miskin, yatim piatu dan buta huruf tak mungkin dia seorang nabi. mereka mengatakn alquran ini adalah kisah dongeng yang dibawa oleh nabi. pada hari kiamat mereka akan mengigit jari dan mencelakan diri mereka dan berkata" andai nya ak mengikut rasul" tetapi Allah akan mencampakn merka ke dalam neraka dan dibakar. 

Overall ni la conclusion that i wanna share to everyone, sorry if i make any mistake. To experts out there u may comment if im wrong and correct me if im wrong. I just wanna share what i have read and understand. 

*reference from SYA MIL ALQURAN MIRACLE THE REFERENCE
publisher: SYGMA


No comments:

Post a Comment