Tuesday 24 March 2015

Perjalanan Umrah ku ( Part 1 )

Assalamualaikum Semua

Hari ini nk story pasal perjalanan umrah ku. Entry lepas ada ckap pasal cita-cita nk umrah dan haji, Alhamdulillah selesai dan tercapai umrah ku. Setinggi-tinggi syukur yang tak terucap. Baru dua hari pulang ke Tanah Air pulang dari dua Tanah Haram.Smua orang Islam pasti nk ke umrah dan Haji. Siapa tak nak kan?? walaupun sekali seumur hidup ckup la.


Pasang niat nak umrah masa decide nak kawen, nak pergi dengan suami dan kalau boleh satu keluarga. Tapi Allah yang menentukan segala nya. Setelah setahun 7 Bulan menjadi isteri akhirnya dapat menjejak kan kaki di Tanah Haram. Itu pun selepasa macam-macam planing dan research serta confrmtaion yang akhir nya semua tak menjadi dan last-last pakai ejen jugak. Ialah aku kan kaki travel, peruntukan yang sama tapi ak boleh fully utilize 30 hari visa tu di Tanah Haram dan mungkin juga ke Turkey. Walau apa pun isteri perlu ikut suami, tak boleh memandai sendiri ye dop?? Kalau orang dengar cara aku ni mest semua musykil dan suruh ak buktikan berjaya ke tidak. Bila da pergi maka suami 100% yakin next time umrah style Backpacking. Tapi entah bila nye la kan, Nant umur semakin tua. Tapi In sya Allah. Allah tentukan. Rasa macam nak taun depan jugak!!!

Seminggu sebelum berangkat baru aku setuju bayar kepada ejen setelah hasil memujuk suami tuk pergi sendiri tidak berjaya dan suami ak telah memberi kelongran tuk ak memilih perg bersama siapa saja mahram ku. Tapi harus la aku memilih suami kn u olls. Kalu nak fikirkan duit, ak memang tak de duit. Tapi alhamdulillah allah permudahkan segala nya.Alhamdulillah. Aku doakan kalian semua dapat ke sana.

Tanggal 9 march ak berangkat ke Jeddah , sampai di Jeddah naik bas kecik yg hanya ad 12 orng je ke Madinah.( best kan?? rezeki aku. ) Subhanallah waktu pertama solat di masjid nabawi waktu asar, Perasaan tu tak tergambar, aku sudah berada di Masjid Nabawi, di bumi Madinah yang penuh berkat. Ya allah mohon berkati smua jemaah dan perjalanan kami yang telah berlalu dan akan datang. Jemput la kami smula.

Solat di dalam masjid nabawi yang bumbung nya boleh terbuka nampak langit. Indah nya, tenang nya, air zam-zam di mana-mana. Kebtulan di madinah adalah penghujung musim sejuk. Maka udara nya begitu nyaman.




Sebelum berlepas


Selepas 9 jam 20 minit terbang
Jeddah terminal


Selesai Asar



Beriktikaf di dalam masjid nabawi di bawah langit malam. ~indah~


To be continue






No comments:

Post a Comment