Saturday 21 January 2017

Review movie Dangal.

Assalamualaikum

Banyak pengajaran yang kita boleh ambil dari filem Dangal ni. Satu nya untuk berjaya dan luar biasa kita perlu jadi luar biasa dan pelek sikit. Setiap ibu bapa pasti nak yang terbaik untuk anak-anak mereka walapun anak-anak tak suka. Tapi dalam cerita Dangal ni di macam aku ibaratkan cerita anak-anak Sidek jugak la, bila orang cakap sukan ni tak boleh nak pergi kemana tapi usaha seorang ayah telah membawa anak dan nama negara ke mata dunia. Pada masa tu sebagai seorang anak, kau rasa tolong jangan cepat lupa diri.

Perkara kedua aku belajar dari filem ni, kadang-kadang memang dunia dah moden, tetapi jangan kita lupakan cara dan kaedah tradisional juga. Sebab orang dulu-dulu pun hidup berjaya juga dengan kaedah-kaedah macam tu. Jangan cepat sangat lupa diri. Fokus dengan apa yang kita buat dan jangan lupakan siapa yang bawa kita sehingga ke tempat kita berada sekarang walaupun berlainan prinsip.

So pelajaran-pelajaran macam ni tak salah untuk aku terapkan pada anak-anak murid di Arif Education Studio, walaupun dunia dah terlalu moden dengan gadget canggih namun cara belajar tradisioanal zaman-zaman kita juga perlu dimasukkan juga, supaya mereka tahu

Sebuah filem yang boleh membuat inspirasi dan berfikir, jangan pergi tengok saja-saja, fikir dan ambil lah pengajaran dari dalam filem tersebut.

Sekian

No comments:

Post a Comment