Monday 21 January 2019

PERCUTIAN BAJET SWITZERLAND DAY 1

Assalamualaikum.

We continue to the next journey. So after Paris we went to Switzerland. We were facing seriously "flight delay" up to 5 hours.  Seriously exhausted sampai ada announcement tuk return tiket.

Finally about 11pm we were depart to Switzerland.  Kita stop at Basel airport, and masa tu da midnight and tinggal satu je taxi yang boleh muat tuk 5 orang. Kebetulan masa tu hujan lebat sangat.

I booked a really nice apartment konon nya nk berehat sebab penat di Paris. Tapi tak de rezeki 1am kita sampai at the house. And the house is soo nice. Seriusly, but what to do, tak de  rezeki. Tak sempat pun nak ambl gambar rumah tu sebab da penat sangat.

The next day, woke up early walaupun mengantuk ya amat sebab baru tiga jam tidur da kena wakeup for subuh and nak pergi ambil kereta sewa.

Kereta sewa tu kena ambil kat aiport patut nya nak ambil malam tadi tapi sebab flight delay and everything da close. Sepatutnya kita plan nk gerak awal pagi tapi sebab penat, nak ambil kereta lagi last last 11am baru gerak so ada miss few places juga la.

Sekitar Old Town, Bern

First stop kita pergi Old Town di Bern. Bern ialah ibu negara Switz. Dua jam juga kot ke sana, lepas tu kita teruskan perjalanan ke Harder Kulm- Top of Interlaken.

After that kita gerak ke Interlaken iaitu tempat yang kita akan bermalam selama dua malam. Kita stay di Base Cafe. Betul betul depan train station. So kalau naik train pun ok. Base cafe ni jenis toilet sharing. Biasa la kalau yang tak sharing pricey sikit la kan harga bilik dia.

Walaupun kepenatan sangat sebab drive dari pagi beratus kilometer, tapi gagah jua pergi bersiar-siar petang.

End of  enjoyable and amazing day in Switzerland.

Financial

• Basel  Apartment  2 rooms ( tuk 5 persons ) - 114CHF= RM 478
  • (seorang RM95.60 )

• Kos kereta sewa 5 seaters - selama 4 hari- RM1355
  • ( seorang RM271 )

• Tiket ke Harder Kulm RM133 seorang.