Friday 8 May 2015

PERLU KE ADA MEDICAL CARD/TAKAFUL??

Assalamualaikum

Perlu ke ada medical card??

Yes jawapan ak sangt perlu!!!

Mengikut kajian tak rasmi 17 juta rakyat Malaysia yg belum mempunyai mana-mama skim takaful. Kalau sekarang ni 17 juta orang,  20 tahun dulu agak-agak siapa je yg ada skim takaful/insuran?? Cina of course, insuran ni macam wajib la bagi diorang.

Untuk orang Islam kita haram ambil skim insuran conventional kita haruslah tukar kepada pelan takaful yg patuh Syariah.

Alhamdulillah ak dikurniakn seorang ayah yang sngat fahm tentang  konsep perlindungan, kata mak, abah da sign up takaful masa mula-mula kawen dulu, ce bayangkn 27 tahun yang lalu...masa tu sape je ada medical card ??

Nak-nak dekat kampung aku ni yang tahun 2015 ni pun tak wujud lagi hospital swasta agak 27 tahun dulu  apa je yang ada?? Hospital kerajaan pun mcam zaman perang. Tapi sekarang da upgrade, da ada hospital baru, malah kata nya tercanghih di Pahang, ak kurang pasti.

Ok la, seingat aku, masa aku nak masuk asrama form 1 di kota bharu abah da siap-siap bagi kad medic, dia cakap kad ni guna kalau sakit demam perg hospital swasta yg ad dalam list yang dia tunjuk.Tapi alhmdulillah sepanjang aku kat sana aku tak penah jatuh sakit yang kritikal.

So lepas SPM aku perasan yang kad medik aku ada expire date, terus ak beritahu ayah kad ni da tamat tempoh,Ayah aku siap jawab abah da renew nah ni yang baru.Macam tu la ayah ak,Dia da siap agih adik beradik sorang satu kad tu.

Nak dijaidikan cite setaun setengah masa kat universiti aku demam panas, apa lagi aku terus la ke hospital swasta yang berdekatan dan aku disahkan ada jangkitan kuman dalam paru-paru. Ak terus je tunjuk kad tu kat kaunter pendaftaran terus admit. Ak tnya akak kat kaunter tu kena bayar apa-apa ke?? dia cakap tak yah. Masa tu ak guna medical card GREAT EASTERN

Macam tu la senang nya berurusan jika ad kad medik ni.Total kos rawatan ak selama 4 hari itu 10 ribu lebih. Cepat pantas, doktor pakar berjaya keluarkan kuman tu, Aku penah demam teruk masa kat kampung, oleh kerana kat kampung tak de hospital swasta ak terpaksa pergi bahagian kecemasan di hospital kerajaan dan ubat yang aku dapat paracetamol. Aku tak salahkan hospital tu, tapi sebab masa tu ak tak de choice hospital swasta terdekat ialah 150km dari rumah aku kat kampung. 7 hari tu aku hanya bergantung pada paracetamol sampai aku da nk termuntah da makan paracetamol tu. suhu aku tetap jugak 39.9. Alhamdulillah hari ke 10 ak da sihat dengan bantuan seperti air zam-zam, dan makanan yang lain-laun.Itu la nak kata beza nya bila tiada medical card.


Dan Sekarang aku da sign up takaful medical card baru, aku suka mencarum kat sini sebab bukn sahaja saving, tpi kita boleh withdraw saving kita bila-bila masa asalkan ckup duit nya. Pulak tu ada simpanan badal haji waqaf dan qurban untuk peserta yang dibuat secara percuma oleh pihak syarikat.
Nak-nak pulak sekarang isu Tabung Haji. 

Jom kawan-kawan kita sign up takaful tuk famly, takaful ni bukan sahaja melindungi kita malah kita pun tolong orang dalam tabung tabaru (derma) sambil simpan sambil derma.Tu la orang kata tangan kanan memberi tangan kiri tak tahu.Sistem takaful ni da wujud sejak zaman saidina Umar lagi. Ni aku dengar forum kat ikim.fm pasal muammalat Islam.

Blogger lain macam irene nadia, namee.blosgpot, yuyuzulaikha, diorang pun penah share pasal medical card kat blog diorang. Anda bila lag??

My medical card

Korang kalau nak macam ni jugak boleh hubungi
017 3820636
office : PJ city

Jom meriahkan muammalat Islam

Sekian






No comments:

Post a Comment