Thursday 18 June 2015

My Pupilage Story ( Apa itu "Chambering"?)


Assalam, 

Alhamdulillah akhirnya aku berjaya mendapat tempat untuk chambering iaitu pelatih dalam kamar selama tempoh 9 bulan yang telah ditetapkan. Tak banyak tugasan yang aku dapat minggu ini. Hanyalah mengisi borang 1 dan 2 untuk filing di Mahkamah Kuala Lumpur untuk megesahkan aku sebagai seorang pelatih dalam kamar. Latihan sembilan bulan ini adalah wajib untuk semua pemegang ijazah undang-undang yang mahu beramal ( practice ) atau bahasa mudah nak jadi seorang lawyer la. Walaupun seseorang itu memegang ijazah undang-undang dia belum lagi seorang pengamal undang-undang jika mereka tidak melalui tempoh latihan ini. Contoh nya FAHRIN AHMAD, LISA SURIHANI, mereka semua pemegang ijazah undang-undanh tetapi tidak pernah beramal ( practice ) kata lain mereka tak chamber.

Sebenar nya aku agak terlewat sedikit, jangkaan aku nak start chamber adalah pada 1 jun 2015. Setelah akau mendesak dan call sebuah firm ni untuk interview dan akhirnya ak berjaya mendapat tempat di firma guaman di sini. Master aku ialah seorang lelaki india Muslim. Aku start masuk ofis serta merta selepas interview. Alhamdulillah selepas 3 hari berada degan mereka, ak selesa, keadaan ofis pun tak serabut dengan file-file atas meja. Semua file pun kemas susun di rak-rak. Senior clerk pun ramah dan mesra.

Tetapi, tiba-tiba datang ujian, satu firm yang dimiliki oleh seorang Dato call aku dan ajak aku chamber dengan dia. Firm tu aku da email kan application last month tapi sekarang baru Dato tu return call. Ujian sangat sebab firm tu dekat dengan rumah, kawasan sama, jalan kaki pun sampai. Tapi tak pe la, aku da janji dengan boss aku, semua document dah pun siap dan in sya allah isnin ini aku akan file ke KL Hight Court.

Sangat la borink sebab tak de keje sebenar nye. Aku berjaya juga study sikit-sikit pasal islamic Financial. Aku ni da memang financial islamic consultant, tapi aku hanya sedikit arif tentang takaful, simpanan haji, dan beberapa produk lain. Tapi di firma ini ada kes loan, hire purchase, account saving, banckruptcy dan macam-macam lagi yang perlu aku belajar dan kaji.

Please pray form me supaya ak dapat jalani latihan 9 bulan ini dengn happy

Sekian

No comments:

Post a Comment